Purchase to Pay (P2P) er processen fra indkøb til betaling af fakturaen, og her kan din virksomhed spare minimum 75% af den nuværende brugte tid (afhængig af antallet af manuelle processer) uden at miste kvaliteten i denne vigtige proces og dermed frigive ressourcer i virksomheden til at håndtere væksten.
Mange virksomheder bruger i dag meget tid på manuel håndtering af indgående fakturaer, fordeling af fakturaer til godkendere, match af indkøbsordrer, kontering og bogføring af fragt/gebyr/afvigelser, samt betaling af disse efter godkendelse – Dette giver et stort tids- og ressourceforbrug.
Vi har talt med et udvalg af vores kunder og konklusionen er, at en manuel fakturahåndtering gennemsnitligt tager 14. min. Ved automatisk fakturahåndtering med Amesto Bilagscan bruger medarbejderen derimod ca. 3 min. pr. faktura. Hvis virksomheden månedligt håndterer 600 leverandørfakturaer får man følgende omkostninger:
Årlig besparelse: 510.120,-
6 punkter som forenkler betalingsprocessen/purchase to pay:
1. Ensartet proces
En ensartet proces for modtagelse af indgående fakturaer fra alle leverandører (nationale og internationale) sikrer at virksomheden hurtigt og nemt kan få adgang til den indgående fakturas oplysninger. Forudsætningen er:
2. Gentagne fakturaer
Mange fakturaer kommer måned efter måned (husleje, forsikring, rengøring, mv.) og bliver konteret på samme måde hver gang – dette koster tid, men tidsforbruget kan minimeres:
3. 100% matchende fakturaer
75% af de indkommende fakturaer hos en gennemsnitlig handels-/produktionsvirksomhed i Danmark kommer på baggrund af afsendte godkendte indkøbsordrer, dvs. data som er indtastet i virksomhedens eget system. Langt de fleste (+90%) af indkommende fakturaer kan matches 100 % på linjeniveau. Hvis disse 100% matchende fakturaer automatisk kunne bogføres ville man spare tid både i bogholderiet og indkøbsafdelingen og samtidigt undgå dobbeltgodkendelse af et allerede godkendt indkøb og få en bedre likviditetsstyring. Det kan virksomheden opnå ved:
4. Afvigelseshåndtering
Mindre afvigelser på få øre/kroner koster meget tid i bogholderiet, og ofte koster en minimal afvigelse mere i tid end hvad afvigelsen beløber sig til (her bør man tænke på væsentlighedsprincippet – Hvad giver det virksomheden af værdi – ”Hvad koster min tid?). Gør op med bogholderihysteriet om, at alt skal stemme på øre.
5. Genfindelse af fakturaer
Udnyt den unikke mulighed for genfindelse af fakturaen på både varetransaktioner, indkøbsordrer, finanstransaktioner, leverandørtransaktioner, projekter, mv. via virksomhedens rapporteringssystem eller i Visma Business:
6. Automatisk betaling
Automatisk betaling af kreditorfakturaer efter forfaldsdato med betalingsgodkendelse i ERP-systemet, uden manuel import af bankfiler til banksystemet:
Amesto Solutions har samlet ovenstående 6 punkter i én løsning: PAPERFLOW
Her opnår din virksomhed tidsbesparelse, højere sikkerhed og giver mulighed for mere fokus på virksomhedens kerneopgaver, og der frigives interne ressourcer til vækst i virksomheden.
Kontakt os i dag på solutions@amesto.dk og hør mere om, hvordan du kommer i gang med optimering af din virksomheds betalingsproces.