1. Hvem skal bruge analyseløsningen?
Det første du bør kortlægge er, hvem der skal bruge løsningen. Hvilke roller de forskellige brugere har, og hvilke behov hver rolle har.
2. Hvilket dataprodukt skal løsningen facilitere?
Med dataprodukt mener vi, hvad analyseløsningen skal bruges til. En analyseløsning kan bruges til mere end blot traditionel rapportering.
3. Hvad er analysebehovet?
Vi skelner mellem 4 typer analyseløsninger. Generelt kan vi sige, at jo mere komplekse analysebehov du har, jo mere avanceret analyseløsning bør du vælge.
- Beskrivende analyse: Hvad skete der?
- Diagnostisk analyse: Hvorfor skete det?
- Prædiktiv analyse: Hvad kommer der til at ske?
- Præskriptiv analyse: Hvad bør vi gøre?
4. Hvilke data er til stede, og hvor er disse data tilgængelige?
Når analysebehovene er kortlagt, bliver næste skridt at kortlægge hvilke datakilder du har, og hvordan data hentes fra systemerne.
5. Skal der analyseres historik?
Kravene til historik skal også vurderes. Ikke alle kildesystemer tager sig af historikken, og hvis du vil bygge din egen historik, bør du vælge en analyseløsning med specialiserede komponenter til lagring og transformation af data.