Start tidligt og stil spørgsmål om fordelene ved forskellige systemer.
Frogner fortæller, at en af de mest almindelige faldgruber er ikke at afsætte nok tid og ressourcer til at teste systemet.
"Efter at behov er identificeret, og nye arbejdsprocesser er fastlagt, flyttes grunddata fra det gamle system over til en testversion, så testningen af det nye system er så realistisk som muligt. Men ofte identificeres forbedringer, nye behov og ønsker, når systemet rent faktisk tages i brug. Det vidner om, at mange tager for let på testningen af systemet", siger Frogner.
Han fortæller, at mange, der skifter til et nyt system, undrer sig over, om de historiske data vil være tilgængelige.
"Svaret på det er ja. Ofte oprettes der en separat database, der let sikrer adgang til historiske data, men vi i Amesto ser, at det ofte vil være fornuftigt at oprette gode indsigtssystemer, der giver dig dataene hurtigere end at skulle søge dem op. Dette gælder især, hvis du går fra et Microsoft-produkt til et Visma-produkt. Hvis du migrerer direkte fra for eksempel Visma Business til Business NXT, får du alle data med det samme ind, og fortsætter med at arbejde med de samme data."
Han råder virksomheder, der har løsninger, der udfases, til at kontakte en professionel partner tidligt, overveje flere systemer og stille spørgsmål om fordelene ved de forskellige systemer.
"Når et ERP-system udfases, er der mange, der skal have hjælp til at skifte til moderne systemer på samme tid. Det kan blive trangt i døren. Derfor er det smart at kontakte forskellige leverandører og deres partnere tidligt for at vurdere forskellige løsninger op imod hinanden. "
"I denne fase er det vigtigt at stille spørgsmål ved fordelene ved de forskellige systemer og sammenligne dem. Dette handler om bestillerkompetence, og et klart råd her er at have udarbejdet brugerscenarier, siger Frogner. " Han fortæller, at Amesto assisterer både små og store virksomheder med processen fra A til Z med gennemtestet metodik, tjeklister og rammer.
"Vi sørger for, at kundernes forretningskritiske processer bliver vedligeholdt og forbedret. At sørge for, at systemerne spiller sammen med brugerne og virksomheden er det, vi brænder for. Det er en forudsætning for at opnå gevinster og skabe konkurrencefordele. Netop dette med at kunderne skal være tilfredse indebærer, at vi er professionelle og stræber efter altid at være 100 procent ærlige. I nogle tilfælde betyder det, at vi siger nej til tilbud, hvis vi mener, at der er andre løsninger, der er bedre egnede", afslutter Frogner.
Læs mere om, hvad et ERP-system er, og hvilke fordele det kan give din virksomhed.